Stig in Stig Helmer!

Goddagens! Påsken var över i ett nafs och alla som fick lite extra ledighet vet hur skönt det är att var just ledig och fri att ägna dagarna åt att umgås och trivas med vänner och familj. Just att slippa måndagen tror jag gjorde att många valde att ta sig friheten att umgås länge på söndagkväll också för den delen. Så gjorde också jag även fast vägen dit var krokig som få och kostade mig många sköna slantar. Jag hade spelat 9 hål golf på morgonen tillsammans med Emelie och sedan läst lite böcker hemma och inväntat det förbannade regnandet att sluta. Efter lunch slöt jag upp med Micke på norrbro och tog en eftermiddagsöl och blev bjuden på enkel sittning hos honom och hans flickvän vid 20.00 tiden samma kväll. När klockan var 18.45 hade jag smält maten och beslöt mig för att sticka ut och springa en runda i Pålsjöskog. Jag knäppte av nyckelhållardelen på det långa bandet som höll den enkla nyckeln för att slippa den stora knippan. Höll den i handen hela rundan från hemköp-krematoriet-pålsjökrog-rödljuset vid teatern. Där stannade jag till och inväntade bilarna medan jag snabbt slog en glimt ner mot min nyckel, trodde jag!!?? Den var borta såklart. Hurra, min nyckelknippa låg hemma, min reservnyckel ligger i Malmö hos min själsfrände Ormstielk Ahlqvist. Perfekt. Det hade givetvis börjat skymma så jag fick helt enkelt vända om hela vägen och börja joggleta efter skitet. När jag hade kommit hem var det mörkt och jag var relativt uppgiven men skrattade åt eländet. Jag ringde på hos 3 grannar utan resultat för att få låna en telefon, till slut på försök nummer 4 öppnade grannarna ovanför mig och jag fick låna telefonen. När jag gick ner till anslagstavlan för att hitta ett journummer stegade min gode vän Micke in genom dörren och undrade vad fan jag höll på med, jag skulle vara hos dom kl 20.00 och klockan var nu 20.50. Dessutom hade han ringt och skickat meddelande utan resultat. Han hade därför gått bort till mig för att se så allt var OK. Nåja, jag levde. Jag återlämnade grannens telefon och ringde från Mickes. Jouren hade visst huvudnyckel men vägrade komma och öppna. Förklarningen var att dom inte gjorde sånt. Ring en låssmed sa den elaka tanten i andra änden av luren och lade på. Jag slog upp henne i nationalencyklopedin och hittade henne med 3 böjelser: ond, elakare, elakast!!
Så låssmed fick det bli. Efter 25 minuter anlände han med 2 kilo snus under läppen och innan han gick ur bilen skulle han ha 1200:-. Enkelt, jag plockar upp dom ur mina gympaskor eller min plånbok som jag alltid har med när jag är ute och springer. I vilket fall som helst så var det tur att Micke var där och kunde dra sitt kort. Efter själva betalningen var klar så bad han mig om legitimation vilket jag påpassligt också alltid bär med mig när jag springer. I...T! Grannarna ovanför fick komma ut och vittna på att det verkligen var jag som var den skyldiga till lägenhetsinnehavet. Det tog 40 minuter för honom att borra sönder dörren och sedan var jag en fri man som kastade sig in i duschen svepte en halv flaska rött och stack bort till Micke, något fattigare, något visare. Numera låser jag bara dörren med en hasp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0