En kurs, en spanjor och en misshandlad hjälte

Idag var det klart! Vi är nu certifierade för sprithantering efter en 3-dagars kurs i Malmö med prov som avslutning. Min inställning har varit lite skeptisk till hela kursgrejen men måste faktiskt ge efter för Bo och hans fantastiska handledning som gjort kursen både intressant och motiverande. Jag vill ta ansvar! Vi genomförde kursen på Clarion Grand Hotel i centrala Malmö. Rädslan första dagen vi kom dit var att det skulle sitta en grå trist människa utan verklighetsförankring och slå in alkohollagen i oss. Så var inte fallet. Bo både drev restaurang, varit lärare och arbetade aktiv inom politiken för att skapa en bättre kommunikation inom vårt område. Så vi fick inte bara lära oss alkohollagen och se ett par filmer utan även vettiga tips som kan vara bra att tänka på när man söker olika tillstånd och andra nyttiga småting.
V var 7 stycken på kursen utöver Bosse. Jag, Patrik, Johan- Per och Caroline från Helsingborg som skall starta en delikatessbutik på gamla kolmätarecaféet rakt över PaPi då med fullständiga rättigheter. Sedan var det en finsk kvinna som var pratsam och glad som hette nått.  Hon skulle arrendera nån campinghistoria i Beddingestrand. Så den stora hjälten Fransisco. En spanjor som bott 29 år i Sverige och skulle starta en restaurang i Eslöv som jag bara måste besöka. Eftersom han inte hade köpt stället än eller ansökt om tillstånd trots han skulle öppna 1 maj  så tror jag att vi får besöka honom först till hösten. Eslöv skall få sin första tapasrestaurang!! Fransisco hade precis kommit från ett ställe i Lund som blivit av med sitt tillstånd så han hade koll på den biten.

En liten historia som hände i Malmö första dagen.

Trion tassade bort till McDonalds och väl därinne fick Patrik syn på en kille som stod en bit bort utomhus på torget och verkade dansa eller jucka. Mannen var klädd i en svart och vit randig tröja, ett par jeans som var uppdragna till navlen och en dansstil som påminde om nått obehagligt. Efter lunchen gick vi ut och satte oss på en bänk på torget och njöt av vårsolen medans vi studerade den något annorlunda mannen. Det visade sig att han hade med sig en liten radio/bandspelare/cd och dansade till lite svenska bitar såsom " jag går och fiskar" "främling" och lite annat skit. Han verkade också synligt att vara lite handikappad. I vilket fall som helst så gladde han folket på torget med sin spontana och annorlunda dans. Då kom det helt plötsligt fram ett gäng malmögrabbar med keps och tjejerna hade nått förkläde runt huvudet eller vad det är och ställde sig en bit ifrån. Dom såg ut att vara runt 20-års åldern. En av killarna i gänget gick fram och började håna mannen genom att härma hans dans på ett löjligt och förnedrande sätt. Han sa då åt gängkillen att gå och viftade bort honom. Då fortsätter killen att håna honom och trampar och drar i hans jacka där mannen fått lite mynt för sitt uppträdande. Det blir bråk och mannen sparkar gängkillen stenhårt på smalbenet så det visslar på hela torget. Då springer resten av killens gäng inklusive tjejer fram och kastar mynt på den stackars mannen och sedan springer dom snabbt därifrån och skriker massa fula ord til honom som missfoster och idiot. Jag blev så arg och irriterad att man kan göra så mot en människa som är handikappad eller egentligen vilken människa som helst. Hade jag inte vetat bättre så hade jag sprungit efter dom och frågat vad fan dom höll på med men man vågar inte. Man läser ju om skottlossning var varannan dag i den staden. Jag var bitter resten av dagen och har varit så sedan det hände. Jag önskar att dom personer som gjorde så vaknar upp nån dag och att någon behandlar dom på samma sätt när dom ber om hjälp. Jävla nollor!


Vill ni veta hur det gick på provet förresten? 60 poäng var max och 45 var godkänt.
Daniel 59 poäng
Johan 59 poäng
Patrik 57.5 poäng.

Så vi klarade det allihopa med bravur tycker jag. Frågor om alkohollagen? Ring mig!


Kommentarer
Postat av: Pär och Caroline

Håller med om ert inlägg när det gäller alkoholkursen, Bosse var riktigt bra. Och tack för reklamen av vårt nya ställe:) Vi ses i sommar om inte förr!



Pär och Caroline

2010-03-20 @ 13:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0